Ένα αυτοκίνητο έφτασε στην αγορά το 1972 που σηματοδότησε μία καμπή στον κόσμο της κινητικότητας. Αυτό ήταν το SEAT 127. Με περισσότερες από 1,3 εκατομμύρια πωλήσεις, έγινε το best-seller όλων των εποχών της μάρκας μέχρι την άφιξη του SEAT Ibiza, το οποίο, μετά από πέντε γενιές, εξακολουθεί να διατηρεί τον τίτλο με περισσότερες από 6 εκατομμύρια πωλήσεις. Σήμερα, μισό αιώνα μετά το λανσάρισμα του 127, αυτά τα δύο οχήματα, ορόσημα στην αντίστοιχη εποχή τους από άποψη τεχνολογίας, σχεδιασμού και ασφάλειας, βρίσκονται μαζί στον δρόμο για πρώτη φορά.
Στην αιχμή του σχεδιασμού.
Το εμβληματικό SEAT 127 οδηγήθηκε για 1η φορά μαζί με τον τεχνολογικά προηγμένο απόγονό του.
Τα δύο αυτά αυτοκίνητα δε θα μπορούσαν να είναι πιο διαφορετικά. Διαφορετικά μεγέθη, ευθείες γραμμές σε αντίθεση με τα στρογγυλεμένα σχήματα, ζάντες 13’’ έναντι των 18’’. Είναι δύσκολο να φανταστούμε ότι το Ibiza είναι ο απόγονος του 127 αλλά αυτή ήταν η πρώτη έκφραση ενός αυτοκινήτου της κατηγορίας Β που διευκόλυνε έναν άλλο τρόπο χρήσης αυτοκινήτων, τη χρήση για πρακτικούς λόγους. Στοχεύοντας σε νεαρά άτομα, «το 127 ήταν διαθέσιμο σε πέντε χρώματα και για πρώτη φορά ενσωματώθηκε πίσω πόρτα hatch για να αυξηθεί η χωρητικότητα φόρτωσης» τονίζει ο Isidre López, επικεφαλής της SEAT Historic Car Collection. Με τις πέντε πόρτες και τα εννέα του χρώματα, το Ibiza «συνεχίζει να είναι το καλύτερο αυτοκίνητο για τις νεότερες γενιές», σχολιάζει ο Xavier Gomis, μηχανικός έρευνας και ανάπτυξης της SEAT.
Δύο μικρά αυτοκίνητα με ευρύχωρα εσωτερικά.
Παρά τις μικρές του αναλογίες, η καμπίνα επιβατών του 127 ήταν πραγματικά ευρύχωρη. «Χάρη στην καλή χρήση του χώρου και του αμαξώματος, το 80% του αυτοκινήτου ήταν φιλικό προς τους επιβάτες του», εξηγεί ο Isidre. Το Ibiza από την άλλη, «κατάφερε να διατηρήσει την ευρυχωρία ως χαρακτηριστικό ενώ ενσωματώνει ένα βασικό στοιχείο σήμερα - το infotainment», λέει ο Xavier. Πως; Με «αιωρούμενη» οθόνη έως και 9,2 ίντσες, 20% μεγαλύτερη από ό,τι στην τέταρτη γενιά και ψηφιακό πίνακα οργάνων 26 εκατοστών.
Συνδεδεμένο με το περιβάλλον.
Το 1972, ο μόνος τρόπος να αλληλεπιδράσεις με το περιβάλλον ήταν μέσα από τα παράθυρα. «Στο 127 αυτή η σύνδεση τονιζόταν από ένα από ένα φαρδύ ορθογώνιο παρμπρίζ, το οποίο ενίσχυε την ορατότητα και φώτιζε το εσωτερικό», λέει ο Isidre. Πηγαίνει πολύ πιο μακριά στο Ibiza, καθιστώντας το ένα 100% συνδεδεμένο αυτοκίνητο. «Το σύστημα Full Link σάς δίνει τη δυνατότητα να συνδέετε το smartphone σας με το αυτοκίνητο, ενώ το SEAT Connect του παρέχει συνεχή πρόσβαση στο Διαδίκτυο και περιλαμβάνει όλες τις αλληλεπιδράσεις εντός και εκτός του οχήματος», λέει ο Xavier.
Ένα άλμα στην ασφάλεια.
«Το 127 ήταν το πρώτο αυτοκίνητο SEAT με ζώνες ασφαλείας τριών σημείων και το πρώτο με κίνηση στους μπροστινούς τροχούς, κάτι που το έκανε ασφαλές και εύκολο στην οδήγηση», εξηγεί ο Isidre. Ωστόσο, αν και ήταν ένα από τα ασφαλέστερα αυτοκίνητα της εποχής του, δεν μπορεί να συγκριθεί με τα προηγμένα συστήματα ασφαλείας της πέμπτης γενιάς Ibiza. «Τα συστήματα υποβοήθησης όχι μόνο προστατεύουν τους επιβάτες του αυτοκινήτου, αλλά κάνουν και την οδήγηση πολύ πιο άνετη», λέει ο Xavier. Αυτά περιλαμβάνουν το Lane Assist, Tiredness Recognition, Adaptive Cruise Control (ACC) και Traffic Sign Recognition.
Φωτίζοντας τον δρόμο.
Μία από τις σημαντικότερες καινοτομίες φωτισμού του 127 ήταν οι ορθογώνιοι προβολείς του, μια αλλαγή στις στρογγυλές μπροστινές μονάδες φωτισμού των προηγούμενων μοντέλων. «Αυτό έγινε για μεγαλύτερη αποτελεσματικότητα φωτισμού και πιο μοντέρνα εμφάνιση» τονίζει η Isidre. Έτη φωτός μπροστά, «το Ibiza διαθέτει τεχνολογία Full LED, με χαρακτηριστικούς τριγωνικούς προβολείς λευκού φωτός καθώς και ατμοσφαιρικό φωτισμό στο εσωτερικό», λέει ο Xavier. «Πριν από πενήντα χρόνια, το SEAT 127 άρχισε να φωτίζει το μονοπάτι που σήμερα ανήκει στο Ibiza», λέει ο Isidre. Και τα δύο οχήματα έχουν προσαρμοστεί με επιτυχία στις ανάγκες της εποχής τους, με προηγμένα χαρακτηριστικά για την κατηγορία τους.